Jumat, 05 Oktober 2012

KAJIAN ADAT BATAK



KAJIAN ADAT BATAK
Berdasarkan Hasil Diskusi dengan
R. Sinaga (Op. Gaby) sian Bandung
Telp. (022) 7204566

Beberapa topik Adat Batak yang memerlukan pengkajian sesuai dengan perkembangan dan pelurusan dalam pelaksanaannya karena adanya penyimpangan dalam pelaksanaan, antara lain :

I.             Acara  “PAULAK UNE dan MANINGKIR TANGGA”
Filosopi dasar Paulak Une dan Maningkir Tangga adalah :
1.            Paulak Une
Dung sahat Parumaen baru di jabu ni Paranak +/- saminggu dung pesta unjuk, molo suman (une) do pangalaho ni parumaen baru i dibereng simatuana, dititi ma ari borhat ma Paranak rap dohot keluarga mangudurhon anak dohot parumaen mebat tu huta ni Hulahula (Parboru) songon pasombu sihol, diboan ma sipanganon songon tanda ai tung UNE do (denggan do pangalaho ni parumaen dohot secara physik, maaf termasuk keperawanan) dung sahat tu jabu ni Paranak.

Alai ianggo so suman do pangalaho ni Parumaen dung sahat tu jabu ni Paranak, ndang adong be istilah paulak une, jala pintor hatop do dipaulak Parumaennai tu huta ni Parboru ala dinilai ndang maradat Parumaen i ala ndang diajari Parboru i boruna. Diutus ma dongan tubuna rap dohot utusan ni boru manaruhon Parumaen i tu huta ni Natorasna. Najolo sesuai adat ni ompunta adalah hal yang umum, karena lebih tinggi harga diri daripada kasih. (Parmalim/Sipele Begu)

Saat ini kita sudah menganut agama kristen yang berlandaskan Kasih (Holong), dalam acara Pernikahan di gereja yang dipimpin oleh Pendeta, bahwa yang dipersatukan oleh Tuhan Yesus Kristus tidak dapat dipisahkan oleh manusia.

Berdasarkan gambaran tersebut diatas, maka Acara Paulak Une tidak relevan lagi dilaksanakan.

2.            Maningkir Tangga
Dung ro Paranak, Paulak Une tu huta ni parboru, dititi Parboru ma ari, diarahon ma haha-anggina dohot boruna laho maningkir tangga ni Pamoruonnna tu huta ni Paranak naeng mamereng tangga (balatuk) jabu ni paranak, ganjil do manang gonop (genap), dengan catatan :
    1. Molo Ganjil do tangga ni jabu ni paranak, tanda ni anak ni raja do Paranak i, jala didapothon ma tu jabu ni Paranak.
    2. Molo Gonop (Genap) do tangga ni jabu ni paranak, tanda na pomparan (keturunan) ni hatoban (budak) do Paranak i. Ndang sanga didalani Parboru i jabu ni Paranak i, pintor hatop do ditarik/diboan borunai tu hutana ala ndang olo ibana martondong tu pomparan ni hatoban (budak).
Dasar pelaksanaan maningkir tangga lebih menonjolkan harga diri dibanding dengan Kasih (Holong) sesuai dengan ajaran Sipele Begu.

Sesuai dengan perkembangan bahwa kita orang batak sudah menganut agama Kristen, tidak relevan lagi istilah perbudakan, semua kita adalah anak raja dohot boru ni raja dan pengikut Kristus dengan berlandarkan kasih. Dengan demikian acara Maningkir Tangga tidak perlu lagi dilaksanakan karena bertentangan dengan ajaran Kristen.

Biasanya saat ini Acara Pesta Adat Pernikahan (Pesta unjuk) dilaksanakan dengan istilah ”Ulaon Sadari” (Paulak Une dohot Maningkir Tangga) yang dilaksanakan pada penghujung acara, kelihatannya hanya formalitas.

Apabila acara Paulak Une dan Maningkir Tangga dilaksanakan harus berdasarkan :
·         Sebagai ucapan syukur bahwa pesta Unjuk telah terlaksana dengan baik dan saling mengasihi.
·         Sebagai bentuk untuk mempererat hubungan kekeluargaan antara Paranak dan Parboru.
·         Harus dilandasi dengan Kasih, bukan sekedar formalitas pemenuhan adat.
·         Perlu dikaji ulang urgensinya dan efisiensinya pelaksanaan Paulak Une dan Maningkir Tangga.

II.          Pelurusan dalam Pelaksanaan Adat Batak
Dalam hal pelurusan pelaksanaan adat batak ada beberapa topik yang dianggap perlu dikaji/diluruskan karena dalam kenyataan banyak salah pelaksanaan dan tidak sesuai dengan landasan dasar Adat Batak yang sebenarnya, antara lain :

A.          Ulos Saput dan Ulos Tujung
Filosopi Adat Batak pada acara Kematian :
·         Marsisaput Berena jala Marsisaput Boruna, jala ndang adong adat Marsisaput Ibebere. Ada istilah Batak ”Dangka do dupang, Ama do Tulang” dohot ”Amak do Rere, Anak do Bere” ndang didok Ibebere.
·         Marsitujungi Boruna jala Marsitujungi Helana, jala ndang adong adat batak marsitujungi Berena.. Alai boi do ditujungi Tulangna berena molo na marboru tulang ala berenai jadi helana.
·         Molo so marboru tulang, simatuana do Manujungi Helana, ala boru ni simatuana do dihabaluhon (dipatujungkon).

B.           Adat Batak Hombar tu Hamatean
1.            Tilaha.
Kalau anak meninggal (anak manang boru), jika anak tersebut belum menikah, walaupun sudah berumur lanjut maka kematian tersebut disebut TILAHA dan yang memberi saputnya orangtuanya (pengertian saput sejenis kain kafan). Dalam kondisi tersebut ada acara adat.
Adong do dinadeba, Tulang ni TILAHA ngotot mambahen Ulos tu berena alani holongna na marbere, boi doi alai unang Ulos Saput goarna, didokma Ulos Parsirangan (ndang marbalos adat).
Molo Ulos saput goarna, ingkon patupaon balas ni Adat tu Tulang padahal kondisi ini adalah pantang.

2.            Ama mate (naung Hot Ripe)
·         Tulangna Manaput berena
·         Simatua ni namatei ma Manujungi Ina na Mabalu.

3.            Ina Mate (Hot Ripe)
·         Natoras ni Ina  na mate i ma Manaput Boruna
·         Natoras ni Ina na mate i Manujungi Helana (ai boruna do dipartujungkon / dihabaluhon). Dung mulak sian udean, simatua ni Ama na mabalu i ma mambuka Ulos Tujungnai.
Alai adong do deba na mangulahon adat alai kurang tepat, antara lain :
·         Notoras ni Ina na matei, Manaput Boruna,
·         Tulang ni Ama na Mabalu Manujungi Berena.
Sintong doi molo Marboru ni Tulang ama na mabalui ai Tulangna do gabe Simatuana.

Alai molo so marboru tulang do ama na mabalu i, molo Tulangna na Manujungi berena, timbulma kejanggalan :

a.       Acara Buka Tujung dung mulak sian Udean
·         Mulak sian udean, Simatua ni Ama na mabalui langsung mulak tu jabuna.
·         Nangkok tu jabu ni Ama na mabalui laho mambuka tujung.

b.      Akibat point a diatas, timbul Kejanggalan
·         Simatua do na kehilangan boruna, hape Tulang ni Amai manjalo naniadopan (namargoar), sangat janggal dan menyakitkan tu Parboru.

c.       Karena hal a dan b diatas, Pelaksanaan harus membedakan 2 hal :
·         Na marboru Tulang, atau
·         Na so Marboru Tulang.


III.             Pengertian istilah ”SIPITU DAI”
Istilah Parjambaran SIPITU DAI timbul hanya pada acara adat Ulaon Sarimatua atau Saurmatua dengan penjelasan :

1.      Molo Ama mate dibagasan na Sarimatua/Saurmatua, dipatupa hasuhuton do Sigagat Duhut (Lombu manang Horbo), jala partording ni parjambaran ima :
·         Ihur-ihur tu Tulang ni na matei (Pansaput)
·         Ulu himpal tu Simatua ni Ama na matei.

2.      Molo Ina mate dibagasan na Sarimatua/Saurmatua, dipatupa hasuhuton do Sigagat Duhut (Lombu manang Horbo), jala partording ni parjambaran ima :
·         Ihur-ihur tu Simatua ni Ama na mabalui (Pansaput)
·         Ulu himpal tu Tulang ni Ama na mabalui.


3.      Alai molo Ama mate dibagasan na Sarimatua/Saurmatua jala Marboru Tulang,  partording ni parjambaran ima :
·         Ihur-ihur tu Tulang ni na matei (Pansaput)
·         Ulu himpal tu Simatua ni Ama na matei.

Ala na marboru Tulang do Ama na matei, Tulang na do jadi Simatuana, laos ido sijalo Jambar Ihur-ihur dohot jambar Ulu, na mangido do raja parhata ni na mataei di acara parrapotan na mandok :
“Raja ni Tulang, Raja ni Hulahula, hamu do Tulang laos hamu do Simatua (Hulahula), ala hamu do sijalo jambar Hasuhuton (Ihur-ihur) dohot sijalo jambar Ulu, na mangido ma hami rajanami, tung hihahkon hamu ma Ulunai tu hami pamoruonmuna asa adong SIPITU DAI nami marsogot laho manambak / manuan ompu-ompu, songonima pangidoan nami rajanami”

“Berunding ma raja ni Tulang/Hulahula dohot dongan tubuna, jala adong ma kesepakatan persetujuan Hibah, ipe asa adong hata manang istilah SIPITU DAI, jala molo ndang olo Tulang/Hulahula menghibahkan jambar ulu, ndang adong istilah sipitu dai”

Makassar, 29 Juli 2009

Dirangkum oleh
M. Sinaga

Tidak ada komentar:

Posting Komentar