KAJIAN
ADAT BATAK
Berdasarkan Hasil Diskusi dengan
R. Sinaga (Op. Gaby) sian Bandung
Telp. (022)
7204566
Beberapa topik Adat Batak yang memerlukan pengkajian sesuai dengan
perkembangan dan pelurusan dalam pelaksanaannya karena adanya
penyimpangan dalam pelaksanaan, antara lain :
I.
Acara
“PAULAK UNE dan MANINGKIR TANGGA”
Filosopi dasar Paulak Une dan Maningkir Tangga
adalah :
1.
Paulak Une
Dung sahat Parumaen baru di jabu ni Paranak +/-
saminggu dung pesta unjuk, molo suman
(une) do pangalaho ni parumaen baru i dibereng simatuana, dititi ma ari
borhat ma Paranak rap dohot keluarga mangudurhon anak dohot parumaen mebat tu
huta ni Hulahula (Parboru) songon pasombu sihol, diboan ma sipanganon songon
tanda ai tung UNE do (denggan do pangalaho ni parumaen dohot secara physik,
maaf termasuk keperawanan) dung sahat tu jabu ni Paranak.
Alai ianggo so
suman do pangalaho ni Parumaen dung sahat tu jabu ni Paranak, ndang
adong be istilah paulak une, jala pintor hatop do dipaulak Parumaennai tu huta
ni Parboru ala dinilai ndang maradat Parumaen i ala ndang diajari Parboru i
boruna. Diutus ma dongan tubuna rap dohot utusan ni boru manaruhon Parumaen i
tu huta ni Natorasna. Najolo sesuai adat ni ompunta adalah hal yang umum,
karena lebih tinggi harga diri daripada kasih. (Parmalim/Sipele Begu)
Saat ini kita sudah menganut agama kristen yang
berlandaskan Kasih (Holong), dalam
acara Pernikahan di gereja yang dipimpin oleh Pendeta, bahwa yang dipersatukan oleh Tuhan Yesus Kristus tidak dapat
dipisahkan oleh manusia.
Berdasarkan gambaran tersebut diatas, maka Acara
Paulak Une tidak relevan lagi dilaksanakan.
2.
Maningkir Tangga
Dung ro Paranak, Paulak Une tu huta ni parboru,
dititi Parboru ma ari, diarahon ma haha-anggina dohot boruna laho maningkir
tangga ni Pamoruonnna tu huta ni Paranak naeng mamereng tangga (balatuk) jabu
ni paranak, ganjil do manang gonop (genap), dengan catatan :
- Molo Ganjil do tangga ni jabu ni paranak, tanda ni anak ni raja do Paranak i, jala didapothon ma tu jabu ni Paranak.
- Molo Gonop (Genap) do tangga ni jabu ni paranak, tanda na pomparan (keturunan) ni hatoban (budak) do Paranak i. Ndang sanga didalani Parboru i jabu ni Paranak i, pintor hatop do ditarik/diboan borunai tu hutana ala ndang olo ibana martondong tu pomparan ni hatoban (budak).
Dasar pelaksanaan maningkir tangga lebih
menonjolkan harga diri dibanding dengan Kasih (Holong) sesuai dengan ajaran
Sipele Begu.
Sesuai dengan perkembangan bahwa kita orang batak
sudah menganut agama Kristen, tidak relevan lagi istilah perbudakan, semua kita
adalah anak raja dohot boru ni raja dan pengikut Kristus dengan berlandarkan
kasih. Dengan demikian acara Maningkir Tangga tidak perlu lagi dilaksanakan
karena bertentangan dengan ajaran Kristen.
Biasanya saat ini Acara Pesta Adat Pernikahan
(Pesta unjuk) dilaksanakan dengan istilah ”Ulaon Sadari” (Paulak Une dohot
Maningkir Tangga) yang dilaksanakan pada penghujung acara, kelihatannya hanya
formalitas.
Apabila acara Paulak Une dan Maningkir Tangga
dilaksanakan harus berdasarkan :
·
Sebagai
ucapan syukur bahwa pesta Unjuk telah terlaksana dengan baik dan saling
mengasihi.
·
Sebagai
bentuk untuk mempererat hubungan kekeluargaan antara Paranak dan Parboru.
·
Harus
dilandasi dengan Kasih, bukan sekedar formalitas pemenuhan adat.
·
Perlu
dikaji ulang urgensinya dan efisiensinya pelaksanaan Paulak Une dan Maningkir
Tangga.
II.
Pelurusan dalam Pelaksanaan Adat Batak
Dalam hal pelurusan pelaksanaan adat batak ada
beberapa topik yang dianggap perlu dikaji/diluruskan karena dalam kenyataan
banyak salah pelaksanaan dan tidak sesuai dengan landasan dasar Adat Batak yang
sebenarnya, antara lain :
A.
Ulos Saput dan Ulos Tujung
Filosopi Adat Batak pada acara Kematian :
·
Marsisaput
Berena jala Marsisaput Boruna, jala ndang adong adat Marsisaput Ibebere. Ada
istilah Batak ”Dangka do dupang, Ama do Tulang” dohot ”Amak do Rere, Anak do
Bere” ndang didok Ibebere.
·
Marsitujungi
Boruna jala Marsitujungi Helana, jala ndang adong adat batak marsitujungi
Berena.. Alai boi do
ditujungi Tulangna berena molo na marboru tulang ala berenai jadi helana.
·
Molo
so marboru tulang, simatuana do Manujungi Helana, ala boru ni simatuana do
dihabaluhon (dipatujungkon).
B.
Adat Batak Hombar tu Hamatean
1.
Tilaha.
Kalau anak meninggal (anak manang boru), jika anak
tersebut belum menikah, walaupun sudah berumur lanjut maka kematian tersebut
disebut TILAHA dan yang memberi
saputnya orangtuanya (pengertian saput sejenis kain kafan). Dalam kondisi
tersebut ada acara adat.
Adong do dinadeba, Tulang ni TILAHA ngotot
mambahen Ulos tu berena alani holongna na marbere, boi doi alai unang Ulos
Saput goarna, didokma Ulos Parsirangan
(ndang marbalos adat).
Molo Ulos saput goarna, ingkon patupaon balas ni
Adat tu Tulang padahal kondisi ini adalah pantang.
2.
Ama mate (naung Hot Ripe)
·
Tulangna
Manaput berena
·
Simatua
ni namatei ma Manujungi Ina na Mabalu.
3.
Ina Mate (Hot Ripe)
·
Natoras
ni Ina na mate i ma Manaput Boruna
·
Natoras
ni Ina na mate i Manujungi Helana (ai boruna do dipartujungkon / dihabaluhon). Dung
mulak sian udean, simatua ni Ama na mabalu i ma mambuka Ulos Tujungnai.
Alai adong do deba na mangulahon
adat alai kurang tepat, antara lain :
·
Notoras
ni Ina na matei, Manaput Boruna,
·
Tulang
ni Ama na Mabalu Manujungi Berena.
Sintong doi molo Marboru ni Tulang
ama na mabalui ai Tulangna do gabe Simatuana.
Alai molo so marboru tulang do ama
na mabalu i, molo Tulangna na Manujungi berena, timbulma kejanggalan :
a. Acara Buka Tujung dung mulak sian
Udean
·
Mulak
sian udean, Simatua ni Ama na mabalui langsung mulak tu jabuna.
·
Nangkok
tu jabu ni Ama na mabalui laho mambuka tujung.
b.
Akibat point a diatas, timbul Kejanggalan
·
Simatua do na kehilangan boruna, hape Tulang ni
Amai manjalo naniadopan (namargoar), sangat janggal dan menyakitkan tu Parboru.
c. Karena hal a dan b diatas, Pelaksanaan
harus membedakan 2 hal :
·
Na
marboru Tulang, atau
·
Na
so Marboru Tulang.
III.
Pengertian istilah ”SIPITU DAI”
Istilah Parjambaran SIPITU DAI
timbul hanya pada acara adat Ulaon Sarimatua atau Saurmatua dengan penjelasan :
1. Molo Ama mate dibagasan na Sarimatua/Saurmatua, dipatupa hasuhuton do
Sigagat Duhut (Lombu manang Horbo), jala partording ni parjambaran ima :
·
Ihur-ihur
tu Tulang ni na matei (Pansaput)
·
Ulu
himpal tu Simatua ni Ama na matei.
2. Molo Ina mate dibagasan na Sarimatua/Saurmatua, dipatupa hasuhuton do
Sigagat Duhut (Lombu manang Horbo), jala partording ni parjambaran ima :
·
Ihur-ihur
tu Simatua ni Ama na mabalui (Pansaput)
·
Ulu
himpal tu Tulang ni Ama na mabalui.
3. Alai molo Ama mate dibagasan na
Sarimatua/Saurmatua jala Marboru Tulang,
partording ni parjambaran ima :
·
Ihur-ihur
tu Tulang ni na matei (Pansaput)
·
Ulu
himpal tu Simatua ni Ama na matei.
Ala na marboru Tulang do Ama na
matei, Tulang na do jadi Simatuana, laos ido sijalo Jambar Ihur-ihur dohot
jambar Ulu, na mangido do raja parhata ni na mataei di acara parrapotan na
mandok :
“Raja ni Tulang, Raja ni Hulahula, hamu do Tulang laos hamu do Simatua
(Hulahula), ala hamu do sijalo jambar Hasuhuton (Ihur-ihur) dohot sijalo jambar
Ulu, na mangido ma hami rajanami, tung hihahkon hamu ma Ulunai tu hami
pamoruonmuna asa adong SIPITU DAI
nami marsogot laho manambak / manuan ompu-ompu, songonima pangidoan nami
rajanami”
“Berunding ma raja ni Tulang/Hulahula dohot dongan tubuna, jala adong ma
kesepakatan persetujuan Hibah, ipe asa adong hata manang istilah SIPITU DAI,
jala molo ndang olo Tulang/Hulahula menghibahkan jambar ulu, ndang adong
istilah sipitu dai”
Makassar,
29 Juli 2009
Dirangkum
oleh
M. Sinaga
Tidak ada komentar:
Posting Komentar